utorok 17. novembra 2015

Formy povrchu Zeme

     Na základnej škole som nemala rada zemepis. Pripadal mi ťažký na učenie a nezaujímavý. Teraz je to, ale úplne inak. Montessori metóda používa krásne a logické pomôcky pre geografiu a dáva priestor na tvorbu množstva lákavého a názorného materiálu. Dnes sme pracovali s montessori glóbusom pevniny a voda.

Pomôcky:

  • montessori glóbus pevniny a voda,
  •  pásik z farebného papiera na znázornenie pomeru vody a pevniny na Zemi (ja som použila modrý farebný papier 12x4cm, na ktorý som nalepila štvorček 4x4cm, na zobrazenie pomeru 2/3 vody a 1/3 zeme),
  • 2 x miska (je lepšie ak máte dve rovnaké a ideálne hnedé, aby dieťa pochopilo, že dno hladiny je vlastne pevnina a na jej povrchu je voda. Ak máte číre misky tak zo spodnej strany misky môžete prilepiť hnedý papier),
  • hnedá plastelína (množstvo podľa veľkosti vašej misky, aby po roztlačení bola cca 5 mm hrubá. Ja som zmiešala hnedú, oranžovú, béžovú a žltú aby som dostala potrebný pomer),
  • nôž na plastelínu, (alebo iný bezpečný),
  • malé množstvo vody  (je veľká pravdepodobnosť, že dieťa použije všetko množstvo, ktoré bude mať k dispozícií),
  • vytlačené trojzložkové karty formy povrchu Zeme,
  •  reálne obrázky.

 

Cieľ:

     Oboznámiť sa s pojmami: jazero-ostrov, úžina-zemská šia, reťaz jazier-súostrovie, záliv-poloostrov,zátok a-mys.



           Na začiatok sme si pripomenuli, že na povrchu našej planéty je pevnina a voda. Ich vzájomný pomer sme si názorne zobrazili.


     Potom som vyrezala z plastelíny kruh a preložila ho do misky. Sarah potom naliala do misiek vodu. Vysvetlila som jej, že ak je okolo vody všade pevnina voláme to jazero a naopak, ak je okolo pevniny voda volá sa to ostrov. 



     Musím si obstarať lepšie misky z už spomenutého dôvodu, ale i tak pochopila čo je to jazero a čo ostrov. Pridala som ešte reálne obrázky a vyzvala ju nech ich priradí. Potom sme si uvedené útvary hľadali na našom glóbuse.



     Postupne si predstavíme všetky. Na spestrenie môžete dieťa nechať na "pevninu" umiestniť rôzne figúrky a predmety z obľúbených hračiek, či kačičku do vody.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára