piatok 16. novembra 2012

Presýpame, prelievame

     Presýpacie aktivity predchádzajú prelievaniu. Pre väčšinu detí, tak ako je to aj u Sárky, bude asi viac bodovať voda. Keď mala  14 mesiacov na túto činnosť som použila 4 veľké fazule, aby si ich nemohla strčiť do nošteka prípadne prehltnúť. Keď skončila jedným pohľadom som zistila, či sa nám niekam náhodou nejaká neschovala. Samozrejme som ju nenechávala samú, ale jeden nikdy nevie. Teraz používame už aj menšiu fazuľku, šošovicu, či ryžu.



Sústredenie.

 
     Fazuľky premiestňuje aj ručne, niekedy si prinesie lyžičku.
 

 
 
     Sárka má silné senzitívne obdobie pre vodu.  Kúpeľňa je jej obľúbené ihrisko. Púšťa vodu, napĺňa  rôzne nádoby, ak nie je žiadna k dispozícii postačí jej uterák, špongia prípadne okúpe nejakú hračku. Ak chcem tieto aktivity ukončiť narazím na silný odpor.
 
     Montessori aktivity sú koncipované tak, aby sa postupne zvyšovala náročnosť. Niečo tak obyčajné ako je prelievanie, v sebe skrýva oveľa viac ako len trafiť sa a nerozliať. Na začiatku to je premiestňovanie vody pomocou špongie, pričom sa dieťa musí koncentrovať na pohyby ramena a ruky. Ak to dieťa zvládne, môžme zvýšiť náročnosť. Prelievame z jedného džbánku do druhého, neskôr vymeníme džbán za pohárik, pridáme ďalšie poháriky, atď.   S rozvojom motoriky zvyšujeme level.
 
     Ďieťa sa učí koncentrovať, vie sa obslúžiť ak je smädné. Vie ponúknuť pitie aj iným, pričom sa naučí rozlievať približne rovnaké množstvo, to pomáha rozvíjať matematickú myseľ. Precvičuje si ramenný kĺb, pohyby rukou, pinzetový úchop a svaly potrebné k držaniu pera a samotnému písaniu.
 




Keď jej nestačia pomôcky, pomôže si ďalšími.


Taká maličkosť a  je šťastná!




Vodu z dlážky vytrela a s prezliekaním jej už pomohla mama.


 
 

     

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára