nedeľa 3. marca 2013

Výtvarná aktivita na zjedenie

     Inšpiráciu na túto činnosť som našla na webe. Je lacná a rýchla na prípravu. Keďže sme ju vykonávali v interiéri vyžadovalo si to moju prítomnosť.
 
     Použila som toustový chlieb, potravinárske farbivo, mlieko a štetec.
 
montessori blog aktivity a
 
     Pridala som jej aj pipetu, ale nevedela s ňou pracovať. Teda vedela, ale tak po svojom.
 
     Pripravíme si toustový chlieb. Môžete z neho formičkami vykrojiť rôzne tvary, ja som vykrojila  stromček. Do pohárikov alebo misiek si rozrobíme mlieko s potravinovou farbou a vlastná tvorba sa môže začať.
 
montessori blog aktivity b
montessori blog aktivity c 
montessori blog aktivity d 
montessori blog aktivity e
montessori blog aktivity f
 
     Nakoľko je celé toto výtvarné dielo jedlé, mohla ho aj ochutnať. Veľmi sa z toho tešila. Pôvodne som chcela tento skvost zapiecť, a potom ju to nechať zjesť, ale dosť ich rozmočila, takže by z toho bola asi žemľovka.
 
montessori blog aktivity g

piatok 22. februára 2013

Montessori aktivity - triedenie

     Všetky malé deti prídu do veku (cca od 18 mesiacov), keď začnú podvedome vnímať poriadok vo veciach. Nejde pri tom o poriadok v poličkách či skriniach, ale  o organizovanosť činností ako takých. Preto je pre ne dôležitý určitý denný režim, ktorý im tento pocit poriadku dáva.
 
     Možno ste si niekedy všimli, že vaše dieťa samo  niečo triedi, či už na základe farby alebo tvaru bez toho, aby k tomu bolo vedené. Prečo je potom potrebné túto zručnosť precvičovať?
 
     Mária Montessori túto aktivitu pozdvihla na vyššiu úroveň a pri triediacich činnostiach zapája a rozvíja všetky zmysly.
 
montessori blog priraďovanie a
 

 
 
Zrak – triedenie farieb, triedenie sekvenčných obrázkov(podľa veľkostí), triedenie podľa tvaru. Zisťovanie rozdielov na základe zraku.
 
Čuch – triedenie a párovanie podľa vône.
 
Sluch – triedenie a párovanie podľa sluchu, priraďovanie zvukov k obrázkom.
 
Chuť – zapojenie chuťových pohárikov do zisťovania rozdielov. Spoznávanie chutí sladký, slaný, kyslý, horký…
 
Hmat – Skúmanie teplotných rozdielov, tlakových rozdielov,  rozdiely vo veľkosti,  v tvaroch, v povrchoch.
 





 
 
     Prioritným výsledkom triediacich aktivít je naučiť dieťa, že veci sa od seba navzájom líšia a dajú sa zoraďovať podľa určitých kritérií. Takto trénovaný mozog získa schopnosť veci logicky organizovať, čo využíva aj pri spôsobe získavania a spracovania informácií.
 
     Mohlo by sa zdať, že základy matematiky začínajú pri číslach a množstve. Skúsenosti získané triedením v rannom veku sú dôležité pre numerické pojmy a skupiny čísel. Základy matematického myslenia sú tak sekundárnym prínosom triediacich aktivít.

    

utorok 19. februára 2013

Opäť farby

     Sárka nám oslávila svoje druhé narodeniny. Bohužiaľ zablahoželať jej prišla aj pani Horúčka. Monte a iné aktivity museli počkať. Jediné čo ju na chvíľu zaujalo, keď sa jej polepšilo bolo triedenie farieb.
 
montessori blog farby a
 
     Keďže pracujem snažím sa vytvárať aktivity, ktoré si nevyžadujú dlhú prípravu. Na internete som videla  veľa nádherných aktivít s farbami, na ktoré  ja nemám čas.
 
     Použila som  lacné plastové poháriky z Ikei a farebné paličky kúpené za pár centov v Kiku. Účel to splnilo.
 
montessori blog farby b
 
montessori blog farby c
 
montessori blog farby d
 
montessori blog farby e
 
     Ďalší variant na triedenie farieb, tiež nízko nákladový a rýchly na prípravu.
 
montessori blog farby f
 
montessori blog farby g

streda 13. februára 2013

Zmyslový chodník

     Nepotrebujete kupovať nič špeciálne. Stačí ak využijete to čo už máte doma. Ja som použila fazuľu, deku, rošt, vrchnáky, ryžu a plyšové bambuľky. Použitý materiál som sa snažila rozložiť kontrastne. Je to jednoduchá a pekná zmyslová aktivita.
 
montessori  blog zmyslový chodník a
 
      Skôr než začneme vykonávať zmyslové aktivity umyjeme si ruky, v našom prípade aj nožičky. Okamžite ako som to rozložila ju zaujala ryža. Nevedela čo budeme robiť. Tak som jej to ukázala. Asi len jej láska k mame jej zabránila v tom, aby si začala ťukať na čelo.
 
montessori blog zmyslový chodník b
 
montessori blog zmyslový chodník e

P1120305

montessori blog zmyslový codník c

montessori blog zmyslový chodník f

Treba rátať s neporiadkom. V lete vonku vyskúšame toho viac ako napr., penu na holenie, múku, piesok, hlinu, trávu….

pondelok 11. februára 2013

Miešanie farieb

     Sarah má výtvarné aktivity celkom rada. Pripravila som jej jednoduchú činnosť, aby  mohla spoznať postupne sekundárne farby. Použila som na to zapekaciu misu – odporúčam s hlbokým dnom, prstové farby, štetec a trochu vody.
 
montessori aktivity 0-3 maľovanie
 
     Kvôli zmyslovému zážitku som jej pôvodne nedala štetec, ale keďže jej vadí mať špinavé ruky a pri každej kvapke sa chcela utrieť musela som jej ho dať. Je to štetec presne do detskej rúčky s ochranou proti prskaniu. Kúpila som ho, tak ako väčšinu našich  výtvarných pomôcok vo www.nomiland.sk
     montessori aktivity 0-3 maľovanie f

montessori aktivity 0-3 maľovanie prstami b

montessori aktivity 0-3 maľovanie prstami d

montessori aktivity 0-3 maľovanie prstami e

Pre drobcov nie je dôležitý výsledok, ale samotný proces tvorby.
 
montessori aktivity 0-3 maľovanie prstami g

montessori aktivity 0-3 maľovanie prstami h

montessori aktivity 0-3 maľovanie b