piatok 22. februára 2013

Montessori aktivity - triedenie

     Všetky malé deti prídu do veku (cca od 18 mesiacov), keď začnú podvedome vnímať poriadok vo veciach. Nejde pri tom o poriadok v poličkách či skriniach, ale  o organizovanosť činností ako takých. Preto je pre ne dôležitý určitý denný režim, ktorý im tento pocit poriadku dáva.
 
     Možno ste si niekedy všimli, že vaše dieťa samo  niečo triedi, či už na základe farby alebo tvaru bez toho, aby k tomu bolo vedené. Prečo je potom potrebné túto zručnosť precvičovať?
 
     Mária Montessori túto aktivitu pozdvihla na vyššiu úroveň a pri triediacich činnostiach zapája a rozvíja všetky zmysly.
 
montessori blog priraďovanie a
 

 
 
Zrak – triedenie farieb, triedenie sekvenčných obrázkov(podľa veľkostí), triedenie podľa tvaru. Zisťovanie rozdielov na základe zraku.
 
Čuch – triedenie a párovanie podľa vône.
 
Sluch – triedenie a párovanie podľa sluchu, priraďovanie zvukov k obrázkom.
 
Chuť – zapojenie chuťových pohárikov do zisťovania rozdielov. Spoznávanie chutí sladký, slaný, kyslý, horký…
 
Hmat – Skúmanie teplotných rozdielov, tlakových rozdielov,  rozdiely vo veľkosti,  v tvaroch, v povrchoch.
 





 
 
     Prioritným výsledkom triediacich aktivít je naučiť dieťa, že veci sa od seba navzájom líšia a dajú sa zoraďovať podľa určitých kritérií. Takto trénovaný mozog získa schopnosť veci logicky organizovať, čo využíva aj pri spôsobe získavania a spracovania informácií.
 
     Mohlo by sa zdať, že základy matematiky začínajú pri číslach a množstve. Skúsenosti získané triedením v rannom veku sú dôležité pre numerické pojmy a skupiny čísel. Základy matematického myslenia sú tak sekundárnym prínosom triediacich aktivít.

    

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára