sobota 31. januára 2015

Úvod do geografie

     Veľmi sa mi páči, že Mária Montessori zaviedla postup od všeobecnému ku konkrétnemu. Prirovnala by som to k listovaniu knihy s receptami. Ak mi niekto začne hovoriť čo všetko potrebujem, aby som upiekla napr. tortu tak si poviem, fajn možno to skúsim. Keď, ale uvidím obrázok tej, ktorá zasiahne moje zmysly, túžba spoznať ako chutí je obrovská. 

     V montessori je určitá postupnosť, čo kedy prestavujeme. Každé dieťa je jedinečné a kedže cieľom montessori je rozvoj dieťaťa a nie naučiť ho čo najviac informácií, môže sa nám stať, že prejaví záujem o niečo čo by ešte v rámci "osnovy" nemalo preberať. Vôbec sa tým nezaťažujte a nasledujte dieťa. Nespôsobí to dieťaťu žiaden zmätok, lebo časom toto puzzle zapadne do celkového obrazu.

     Cieľom tejto aktivity je vysvetliť z čoho pozostáva naša planéta. Pripravíme si 3 priehľadné nádoby. Do jednej dáme kúsok hliny, do ďalšej vodu a jedna zostane prázdna. Budeme ešte potrebovať balón a rôzne obrázky.



     Pred samotnou aktivitou sme si pozerali nejaké obrázky našej planéty, či už v knihe, časopise alebo na internete, veľmi nápomocný je Google Earth.



      Vysvetlíme, že našu planétu  tvorí  zem, voda a vzduch. Vezmeme si nádobu s hlinou a rozprávame sa o tom, kde všade už naše dieťa videlo zem, na čo všetko ju môžeme využiť, aký úžitok z nej máme, akej farby môže byť. Neskôr ak máme pár rôznych vzoriek pôdy a dieťa prejaví záujem môžte si ju rozobrať podrobnejšie. Potom si povieme o vode, kde všade sa s ňou môžeme stretnúť, že niektorá sa dá piť iná zase nie, na čo vodu potrebujeme a opäť ak dieťa prejaví záujem venujeme sa jej podrobnejšie. Vzduch predstavíme tak, že sa opýtame čo je v nádobke. Dieťa pravdepodobne odpovie, nič. Povieme, že sa nachádza všade aj keď ho nevidíme. Poslúži nám k tomu aj balón. Nafúkneme ho, povieme že nafukuje sa preto, lebo sa napĺňa vzduchom. Potom ho necháme vyfučať dieťaťu na ruku, prípadne na tvár. Môžete na seba aj fúkať. Ak je vonku veterno vnímajte ako vám vietor rozfúka vlasy, hýbe s trávou a cítite ho na tvári. U nás mal balónik veľkú úspech.


     K jednotlivým nádobkám som potom priradila jednotlivé slová. Dala som jej kartičky zvierat a vyzvala ju, aby ich zatriedila podľa toho kde žijú, pohybujú sa. Kartičky pre vodu som označila tmavšou modrou, zem by mala byť hnedá, ja som použila zelenú a na vzduch svetlo modrú, mala by byť sivá. Ak ale nestihnete pripraviť kartičky s farebným označením, tak sa tým veľmi netrápte. Nevadí to.
     



   
    Môžte takto triediť dopravné prostriedky, povolania, športy.

     Deti milujú pokusy. Pripravte im jeden na vzduch.

Potrebujete:
* sklenený pohár
* pinpongovú loptičku
* kuchynský papier
* priesvitnú nádobu vyššiu ako pohár

1. Umiestnite kúsok kuchynského papiera na dno pohára tak, aby pri prevrátení nevypadol.
2. Položte loptičku na hladinu vody v nádobe.
3. Prevráťte pohár na loptičku a ponorte ho až po dno nádoby.

Čo sa stane?
Voda sa nedostane do pohára a loptička sa dotkne dna nádoby takmer nasucho.
Pretože vzduch obsiahnutý v nádobe zabraňuje vode dostať sa dovnútra a dosiahnuť papier: keď vyberiete pohár z vody, môžete sa presvedčiť, že papier zostal suchý. Pohár bol len zdanlivo prázdny.

4.Opäť ponorte pohár do vody.
5. Keď sa dotkne dna, nahnite ho.

Čo sa stane?
Z pohára unikajú bublinky, ktoré stúpajú ku hladine a rozprskávajú sa. Voda vnikne do pohára, loptička sa vznáša stále vyššie a papier sa namočí.
Pretože vzduch, ktorý vypĺňa pohár, nájde únikovú cestu a stúpa. Voda má tak možnosť zaujať jeho miesto.



    
  

nedeľa 28. decembra 2014

Úvod do kozmickej výchovy

     Znie to trochu vesmírne tá montessori "Kozmická výchova". V skutočnosti je to jeden veľký celok, ktorý v sebe zahŕňa okrem vesmíru aj zoológiu, botaniku, či  geológiu. Všetko čo nás obklopuje, čo vytvára naše prostredie. Pekný prehľad nájdete tu.

     Dieťa postupne spoznáva svet a jeho zákonitosti. Za seba môžem povedať, že aj ja až teraz rozumiem určitým veciam, o ktorých som sa v škole učila a nerozumela im. To všetko vďaka postupnosti, zrozumiteľnost  a spôsobe prezentácie aký poskytuje montessori pedagogika. Ak sa rozhodnete zaradiť túto zábavnú a nevyčerpateľnú oblasť do vášho domáceho montessori, bude vás to stáť nejaký ten čas na prípravu. Či už to bude teória, alebo samotná príprava pomôcok. Som, ale presvedčená, že aj vy sa zamilujete do nejakej témy, ktorá sa vám až do teraz zdala cudzia.

     Na začiatok je najlepšie vysvetliť, že všetko čo nás obklopuje, naša príroda, predmety je buď živé alebo neživé. Toto je aktivita, ktorá nestojí našťastie ani čas, ani peniaze. Pripravila som si dve ceduľky s už spomínaným triedením. Uložila pár predmetov na tácku a mohli sme začať.




     Taký malý návod na to, aby dieťa pochopilo tieto pojmy sú odpovede na týchto pár otázok:

Musí/potrebuje (názov predmetu, veci, zvieraťa, rastliny) jesť?

Musí/potrebuje .......... piť?

Produkuje .......... nejaký odpad/exkrementy? Pre menšie deti: Kaká to?

Má .......... schopnosť reprodukcie? Pre menšie deti: napr. Môže mať pohárik malé bábätká poháriky? Môže mať mačička malé mačiatka.

Potrebuje .......... dýchať/vzduch?

     Asi po druhom predmete Sárka pochopila tieto pojmy a nemala problém ich správne zaradiť. Veľmi sa jej to páčilo najmä to či, to kaká. Pri rastlinke som jej trochu pomohla s odpoveďami. Kedže mi pomáha v záhrade nebolo to ťažké a pochopila, že aj rastlinky vlastne papajú, pijú, rozmnožujú sa napr. semienkami a ich odpadom je kyslík (aj keď tomu už nerozumela, ale verila mamke).






Poctivo sa pýtala všetky otázky každého predmetu.



     Keď sa minuli rekvizity z tácky, začala pobehovať po dome a pokračovala v aktivite. Úplne ju to nadchlo. A krásne pochopila rozdiel medzi živým a neživým.




sobota 1. novembra 2014

Hra na ticho

     Názov samotnej činnosti veľa napovedá. Dnes by som vám chcela popísať ako sa táto hra dá praktizovať doma.


     Môžete sa ju hrať kdekoľvek aj vonku a v rôznych častiach dňa. Požiadajte dieťa, aby si sadlo na stoličku a zostalo ticho sedieť. Nikdy ale nevnucujte dieťaťu, aby bolo ticho. Potichu musí zostať z vlastnej vôle. Je preto vhodné začať v čase, keď je dieťa pokojné a predpokladáme, že bude spolupracovať. Ak odmieta skúsime to inokedy.

     Vysvetlíme mu, že ak chce naozaj dobre počuť musí zostať úplne ticho a bez pohybu. Nechajte ho sedieť 1-2 minúty, potom sa ho šepotom  opýtajte aké zvuky počuje. V závislosti od toho kde ste, to môžu byť rôzne zvuky ako napr., auto z ulice, lietadlo, veterné počasie, dážď, spev vtákov alebo zvuk práčky, či umývačky riadu. Lepšie zvuky vnímame, ak zatvoríme oči.

     Rozprávajte sa o zvukoch. Sú hlučné, hlasité alebo jemné? Ako sa dieťaťu páčia? Je príjemné ich počúvať? Zapojte do tejto hry celú rodinu.
 
     Dohodnite sa s dieťaťom, že keď začuje svoje meno povie napr. "Áno mami", alebo dvihne ruku. Meno pritom vyslovíme šepotom. Ak zistíte, že dieťa len tak háda, skúste mu dať za každú správnu reakciu najakú odmenu, napr. cukrík alebo tabličku čokolády, keď sa však pomýli dostanete cukrík vy. Takto si uvedomí, že sa musí naozaj sústrediť.

     Táto hra pomáha rozvíjať sluch, dieťa sa stáva citlivejšie voči zvukom a cvičí sa v sebakontrole.

pondelok 6. októbra 2014

Jesenné aktivity

     Pripravila som pre Sárku nejaké aktivity súvisiace s jesňou. Predlohy som si stiahla z internetu.
jesenné aktivity1
jesenné aktivity 2

Príprava na písanie.




  A ďalšie variácie na precvičenie.

   
     Niečo na logiku. Robili sme to prvý krát, ale hneď pochopila princíp. Najprv som ju nechala nahlas povedať obrázok, takže na konci riadka už vyslovila obrázok, ktorý treba doplniť, automaticky. Potom som ju len vyzvala, aby priradila príslušný obrázok.




Vyfarbovanie. Rozvoj motoriky a sústredenia.


     Pri tejto aktivite sme si precvičili najskôr strihanie. Nechala som ju nastrihať pripravené pásiky, a potom som ju nechala ich vlepovať do vytlačenej predlohy. Krásne sa na to sústredila a veľmi ju to bavilo.






nedeľa 7. septembra 2014

Príprava na čítanie 1

     My začíname s prípravou trochu neskôr. Skúšala som niektoré aktivity niekedy okolo 3 rokov, ale veľmi ju to nezaujalo. Tak som ju do toho nenútila a z času na čas som to skúsila. Potom sme zistili, že má zdravotné problémy, kvôli ktorým nepočuje na jedno uško a druhé bolo len tak tak v norme. Kým šla na operáciu zhoršilo sa aj druhé uško. Teraz je už našťastie v poriadku. Možno to bol  dôvod jej nezáujmu.

     Mária Montessori vytvorila niekoľko pomôcok, ktoré postupne privedú dieťa k čítaniu a písaniu. Prvou pomôckou sú šmirgľové písmená. Dieťa sa učí rozlíšiť písmeno ako zrakovo, zvukovo tak aj hmatom. Môj pôvodný zámer bol všetky si ich vyrobiť, ale z časového hľadiska som to vzdala a rozhodla sa kúpiť anglický variant a písmená, ktoré sú špecifické pre slovenskú abecedu dorobiť.



   
     Na výrobu som použila papier veľkosti A5. Na Samohlásky modrý a spoluhlásky ružový. Ešte pred zalaminovaním som ceruzkou nakreslila čiaru, pre ľahšiu orientáciu a na zadnú stranu som napísala poradie písmena v slovenskej abecede. Potom som vystrihla zo šmirgľového papiera písmeno a nalepila. Vyžaduje si to čas aj napriek tomu, že som si to uľahčila kúpou anglického variantu.  Ak, ale máte peniaze a čas až tak nie, slovenský variant šmirgľovej abecedy si môžete kúpiť aj tu.

    Budete potrebovať 4 sady. Veľké tlačené, malé tlačené, veľké písané a malé písané. Odporúča sa začať malými tlačenými. Nič sa ale nestane ak začnete hoci aj veľkými ak to vášmu dieťaťu vyhovuje. Pri predstavovaní písmen využívame trojkrokovú metódu. Vždy predstavujeme 2 prípadne 3 písmená naraz. Snažíme sa vybrať také, ktoré sú odlišné zvukovo aj znakovo. V montessori pedagogike je stanovená určitá postupnosť predstavovania jednotlivých písmen, ale kedže v našej abecede je ich oveľa viac, nie je to až tak podstatné. Dôležitejšie je, ako som už spomenula, vyhnúť sa podobnosti písmen.


     Sárka, aj keď ešte nevie čítať, tak ak vidí svoje meno napísané malými písmenami, vie že je tam napísané sarah. Z toho dôvodu som jej začala predstavovať ako prvé hlásky a, s.

1. krok
Pred sebou máte položené obe predstavované hlásky. Vezmete a, položíte ho pred seba. Ukazovákom a prostredníkom dominantnej ruky prechádzate po písmene v postupnosti ako sa píše a zároveň vyslovíte zvuk písmena a. Učíme dieťa zvuk hlásky a nie pomenovanie ako je pri abecede (napr. s a nie es). Potom chyťte prsty dieťaťa a ukážte mu ako má prechádzať po písmene. A vyzvite ho nech povie a. Postup zopakujte aj s ďalším písmenom.

Pridala som jej aj plech s múkou, aby si mohla skúsiť písať aj do múky. Veľmi sa jej to páčilo.





2. krok
Písmená sú položené vedľa seba. Vyzvete dieťa. "Ukáž mi a." " Ukáž mi s." "Podaj mi a." Podaj mi s." "Polož si a na kolená." "Daj mi s na hlavu." Môžete skúsiť čokoľvek. Ak dieťa vyberie zle. Povedzte. "Toto je s. Môžeš mi dať a? Ak dieťa vyberie správne vyzvite ho nech opíše písmeno ako v kroku 1, pričom opätovne vysloví zvuk písmena.

Ak to dieťa zvládlo, môžete prejsť k 3. kroku ak nie zopakujte krok 1.

3.krok
Ukážte na písmeno a opýtajte sa. "Čo je to?" Ak dieťa odpovie správne na všetky písmená môžete prejsť na ďalší level. Ak nie zopakujte jednotlivé kroky podľa potreby.

Uvedený postup uplatnite pri každej sérii písmen. Ak začínate predstavovať novú sériu môžete si overiť či si dieťa pamätá predchádzajúce písmena, tak že jedno primiešate k novým.

Podporné aktivity
Pripravte si 3 predmety, ktoré začínajú na rôzne hlásky. Napr. ak máte zvieracie figúrky. Mačka, pes, kačka. Vyzvite dieťa nech postupne pomenuje jednotlivé figúrky. Potom to po ňom zopakujte pričom zdôraznite prvú hlásku v slove. Mačka, pes, kačka.

Pripravte si predmety, ktoré začínajú na dve rôzne hlásky aspoň 3 ks z každej a tabuľky príslušných písmen. Na podložku alebo stôl položte tabuľky vedľa seba. Nechajte dieťa rozdeliť predmety do dvoch skupín podľa toho na akú hlásku začínajú.

Vyfarbujte si písmenká
písmenka 1
písmenka 2
písmenká 3
alebo si ich vykrajujte z plastelíny, upečte si písmenkové koláčiky, využite magnetické písmenká.