pondelok 6. októbra 2014

Jesenné aktivity

     Pripravila som pre Sárku nejaké aktivity súvisiace s jesňou. Predlohy som si stiahla z internetu.
jesenné aktivity1
jesenné aktivity 2

Príprava na písanie.




  A ďalšie variácie na precvičenie.

   
     Niečo na logiku. Robili sme to prvý krát, ale hneď pochopila princíp. Najprv som ju nechala nahlas povedať obrázok, takže na konci riadka už vyslovila obrázok, ktorý treba doplniť, automaticky. Potom som ju len vyzvala, aby priradila príslušný obrázok.




Vyfarbovanie. Rozvoj motoriky a sústredenia.


     Pri tejto aktivite sme si precvičili najskôr strihanie. Nechala som ju nastrihať pripravené pásiky, a potom som ju nechala ich vlepovať do vytlačenej predlohy. Krásne sa na to sústredila a veľmi ju to bavilo.






nedeľa 7. septembra 2014

Príprava na čítanie 1

     My začíname s prípravou trochu neskôr. Skúšala som niektoré aktivity niekedy okolo 3 rokov, ale veľmi ju to nezaujalo. Tak som ju do toho nenútila a z času na čas som to skúsila. Potom sme zistili, že má zdravotné problémy, kvôli ktorým nepočuje na jedno uško a druhé bolo len tak tak v norme. Kým šla na operáciu zhoršilo sa aj druhé uško. Teraz je už našťastie v poriadku. Možno to bol  dôvod jej nezáujmu.

     Mária Montessori vytvorila niekoľko pomôcok, ktoré postupne privedú dieťa k čítaniu a písaniu. Prvou pomôckou sú šmirgľové písmená. Dieťa sa učí rozlíšiť písmeno ako zrakovo, zvukovo tak aj hmatom. Môj pôvodný zámer bol všetky si ich vyrobiť, ale z časového hľadiska som to vzdala a rozhodla sa kúpiť anglický variant a písmená, ktoré sú špecifické pre slovenskú abecedu dorobiť.



   
     Na výrobu som použila papier veľkosti A5. Na Samohlásky modrý a spoluhlásky ružový. Ešte pred zalaminovaním som ceruzkou nakreslila čiaru, pre ľahšiu orientáciu a na zadnú stranu som napísala poradie písmena v slovenskej abecede. Potom som vystrihla zo šmirgľového papiera písmeno a nalepila. Vyžaduje si to čas aj napriek tomu, že som si to uľahčila kúpou anglického variantu.  Ak, ale máte peniaze a čas až tak nie, slovenský variant šmirgľovej abecedy si môžete kúpiť aj tu.

    Budete potrebovať 4 sady. Veľké tlačené, malé tlačené, veľké písané a malé písané. Odporúča sa začať malými tlačenými. Nič sa ale nestane ak začnete hoci aj veľkými ak to vášmu dieťaťu vyhovuje. Pri predstavovaní písmen využívame trojkrokovú metódu. Vždy predstavujeme 2 prípadne 3 písmená naraz. Snažíme sa vybrať také, ktoré sú odlišné zvukovo aj znakovo. V montessori pedagogike je stanovená určitá postupnosť predstavovania jednotlivých písmen, ale kedže v našej abecede je ich oveľa viac, nie je to až tak podstatné. Dôležitejšie je, ako som už spomenula, vyhnúť sa podobnosti písmen.


     Sárka, aj keď ešte nevie čítať, tak ak vidí svoje meno napísané malými písmenami, vie že je tam napísané sarah. Z toho dôvodu som jej začala predstavovať ako prvé hlásky a, s.

1. krok
Pred sebou máte položené obe predstavované hlásky. Vezmete a, položíte ho pred seba. Ukazovákom a prostredníkom dominantnej ruky prechádzate po písmene v postupnosti ako sa píše a zároveň vyslovíte zvuk písmena a. Učíme dieťa zvuk hlásky a nie pomenovanie ako je pri abecede (napr. s a nie es). Potom chyťte prsty dieťaťa a ukážte mu ako má prechádzať po písmene. A vyzvite ho nech povie a. Postup zopakujte aj s ďalším písmenom.

Pridala som jej aj plech s múkou, aby si mohla skúsiť písať aj do múky. Veľmi sa jej to páčilo.





2. krok
Písmená sú položené vedľa seba. Vyzvete dieťa. "Ukáž mi a." " Ukáž mi s." "Podaj mi a." Podaj mi s." "Polož si a na kolená." "Daj mi s na hlavu." Môžete skúsiť čokoľvek. Ak dieťa vyberie zle. Povedzte. "Toto je s. Môžeš mi dať a? Ak dieťa vyberie správne vyzvite ho nech opíše písmeno ako v kroku 1, pričom opätovne vysloví zvuk písmena.

Ak to dieťa zvládlo, môžete prejsť k 3. kroku ak nie zopakujte krok 1.

3.krok
Ukážte na písmeno a opýtajte sa. "Čo je to?" Ak dieťa odpovie správne na všetky písmená môžete prejsť na ďalší level. Ak nie zopakujte jednotlivé kroky podľa potreby.

Uvedený postup uplatnite pri každej sérii písmen. Ak začínate predstavovať novú sériu môžete si overiť či si dieťa pamätá predchádzajúce písmena, tak že jedno primiešate k novým.

Podporné aktivity
Pripravte si 3 predmety, ktoré začínajú na rôzne hlásky. Napr. ak máte zvieracie figúrky. Mačka, pes, kačka. Vyzvite dieťa nech postupne pomenuje jednotlivé figúrky. Potom to po ňom zopakujte pričom zdôraznite prvú hlásku v slove. Mačka, pes, kačka.

Pripravte si predmety, ktoré začínajú na dve rôzne hlásky aspoň 3 ks z každej a tabuľky príslušných písmen. Na podložku alebo stôl položte tabuľky vedľa seba. Nechajte dieťa rozdeliť predmety do dvoch skupín podľa toho na akú hlásku začínajú.

Vyfarbujte si písmenká
písmenka 1
písmenka 2
písmenká 3
alebo si ich vykrajujte z plastelíny, upečte si písmenkové koláčiky, využite magnetické písmenká.



 




sobota 2. augusta 2014

Montessori časopis

     Montessori základná a materská škola Andílek  v Prahe vydáva svoj časopis Montessori pro rodinu. Je  veľmi pekne spracovaný. Ak vás pedagogika Márie Montessori zaujíma odporúčam prelistovať, či prečítať.

     V prvom čísle sa píše niečo o pedagogike samotnej, a tiež sa tu čo to dozviete o jej využití pre deti od 1 mesiaca.

     V druhom čísle sa opäť dočítate niečo o montessori výchove a o tom ako to funguje na základnej škole v montessori duchu.

     Zatiaľ posledné číslo obsahuje tému prípravného prostredia a   informácie z montessori pedagogiky.

     Prajem príjemné čítanie

sobota 19. apríla 2014

Geometrické telesá

     Geometria je našou každodennou súčasťou.  V škole je spolu s matematikou postrachom mnohých. A pritom možno stačilo mať v detstve trochu viac možností "pohrať sa" s rôznymi tvarmi a objaviť ich krásu.

     Z množstva úžasných montessori pomôcok sme sa začali oboznamovať s tou, ktorú my doma voláme rodinka  geometrické telesá.

     Ak budete mať možnosť držať v ruke originál tohto materiálu, určite si to vyskúšajte. Mňa to nadchlo. U nás doma máme lacnejší variant. 


     Práca s pomôckou:

     Pomôcku predstavujeme tak, že dieťa sedí po našej ľavej strane. Povieme: "Poď zoznámim ťa s jednou rodinkou, ktorá sa volá geometrické telesá." Postupne začneme vyberať telesá, ukladáme ich z ľava do prava a nezabudneme ich správne pomenovať (štvorboký hranol, kocka, trojboký hranol, štvorboký ihlan, trojboký ihlan, valec, kužeľ, ovoid, elipsoid, guľa). Na naučenie názvov použijeme trojkrokovú metódu.

Toto je...
Ukáž mi/Kde je...
Čo je toto?

     Sarah ako vždy nevydržala a začala sa hrať po svojom. Je to v poriadku. Zbytočne do toho netreba zasahovať, aby dieťa nestratilo záujem. Vždy keď zoberie  teleso, tak jej ho pomenujem. Inokedy ju zase neruším a ona sa jednoducho hraje ako chce.





      Sama od seba začala ukladať telesá na seba, tak ako to už neraz robila pri stavebnici. Zatiaľ to ešte netuší, ale podvedome sa učí, ktoré podstavy telies sa zhodujú. Rozdiel od bežne dostupných stavebníc: obsahuje všetky základné telesá, sú jednofarebné, aby sa pozornosť sústredila na rozdielnosť telies a nie farieb a z každého je po jeden kus. Stavebnice sú, ale samozrejme super a majú tiež svoju hodnotu.

     Súčasťou geometrických telies sú aj podstavy ku geometrickým telesám. Sarah ich nenechala len tak v krabičke a podvedome už asi z iných aktivít vedela čo treba robiť. 




     
     Telesá hladkáme so zavretými očami, zatiaľ nehovoríme nič o hranách vrcholoch a stenách. Len skúmame. Pripravíme si vrecko so všetkými geometrickými telesami, rovnaká farba nebude teraz dôležitá. Vyzveme dieťa nech nám vyberie napr. guľu, kužeľ.... Dieťa by nám malo vytiahnúť správne teleso len podľa hmatu.


    
     Neskôr, keď už bude ovládať aj pojmy ako hrana, vrchol, stena môžete hrať hru. Raz vy budete popisovať čo držíte v ruke a dieťa bude hádať, potom sa vymeníte. To, ale istú dobu potrvá kým sa to zahráte.
 
     Po oboznámení sa s pojmami sa učíme, kto s kým sa môže kamarátiť. Je to vlastne to ukladanie telies na seba. Kocka sa môže kamarátiť so štvorbokým hranolom, so štvorbokým ihlanom. Valec s kužeľom, guľou, elipsoidom a ovoidom.

     Potom skúmame kto sa vie kotúľať a kto len leží alebo stojí. Napr. guľa sa kotúľa, ale nevie pekne stáť, hranol vie ležať aj stáť, ale sa nekotúľa, kužeľ vie stáť, kotúľa sa okolo vrcholu, ale neleží.... Povieme si o stenách, vrcholoch, hranách.

     Neskôr zisťujeme, ktoré teleso zanecháva akú stopu. Kotúľame ich v múke, piesku. Stopa, ktorú teleso zanechá nazývame plášť. Zisťujem, ktoré teleso má aký plášť. Alebo ukážeme plášť telesa a dieťa určí, ktorému telesu patrí. K tomuto je ešte dlhááá cesta. To len pre zaujímavosť čo všetko sa dá s touto pomôckou naučiť, alebo lepšie povedané pochopiť.

     Samostatne si povieme o jednotlivých telesách. Napr. guľa. Zisťujeme čo všetko v našom okolí má tvar gule. Urobíme si guľu z plastelíny, prípadne trh ponúka sviečky rôznych tvarov môžme si postupne robiť zásoby rôznych telies. Rozkrojíme guľu na polovicu. Získame nový pojem - hemisféra. Prekrojíme ju  zvislo, priečne aj diagonálne a čo je tam ukryté? Kruh. Z gule si vieme vykrojiť kužeľ, zistíme že v guli sa skrýva viac kužeľov. A takto si prejdeme postupne všetky telesá.

    Zaberie to pár rokov, kým to dieťa všetko pochopí, ale bude to zábava a získa naozaj dobré základy na vyššiu geometriu.

slovenskú verziu nemám, ale môžete ešte pred zalaminovaním vytlačiť slovenské pojmy a prelepiť tie anglické

    

piatok 7. marca 2014

Bežný život - úchop v tvare C

     V Teddy obchode som kúpila rybku, za 1 euro.  Používa sa v kúpeľni - prisaje sa na dlaždičku a slúži ako držiak šampónu alebo sprchovacieho gélu. Rovnakú sumu som dala, aj za sklenené guličky a aktivita sa mohla začať.







Slúži na  precvičovanie úchopu v tvare C. Celkom pekne sa na to sústredila.