sobota 19. apríla 2014

Geometrické telesá

     Geometria je našou každodennou súčasťou.  V škole je spolu s matematikou postrachom mnohých. A pritom možno stačilo mať v detstve trochu viac možností "pohrať sa" s rôznymi tvarmi a objaviť ich krásu.

     Z množstva úžasných montessori pomôcok sme sa začali oboznamovať s tou, ktorú my doma voláme rodinka  geometrické telesá.

     Ak budete mať možnosť držať v ruke originál tohto materiálu, určite si to vyskúšajte. Mňa to nadchlo. U nás doma máme lacnejší variant. 


     Práca s pomôckou:

     Pomôcku predstavujeme tak, že dieťa sedí po našej ľavej strane. Povieme: "Poď zoznámim ťa s jednou rodinkou, ktorá sa volá geometrické telesá." Postupne začneme vyberať telesá, ukladáme ich z ľava do prava a nezabudneme ich správne pomenovať (štvorboký hranol, kocka, trojboký hranol, štvorboký ihlan, trojboký ihlan, valec, kužeľ, ovoid, elipsoid, guľa). Na naučenie názvov použijeme trojkrokovú metódu.

Toto je...
Ukáž mi/Kde je...
Čo je toto?

     Sarah ako vždy nevydržala a začala sa hrať po svojom. Je to v poriadku. Zbytočne do toho netreba zasahovať, aby dieťa nestratilo záujem. Vždy keď zoberie  teleso, tak jej ho pomenujem. Inokedy ju zase neruším a ona sa jednoducho hraje ako chce.





      Sama od seba začala ukladať telesá na seba, tak ako to už neraz robila pri stavebnici. Zatiaľ to ešte netuší, ale podvedome sa učí, ktoré podstavy telies sa zhodujú. Rozdiel od bežne dostupných stavebníc: obsahuje všetky základné telesá, sú jednofarebné, aby sa pozornosť sústredila na rozdielnosť telies a nie farieb a z každého je po jeden kus. Stavebnice sú, ale samozrejme super a majú tiež svoju hodnotu.

     Súčasťou geometrických telies sú aj podstavy ku geometrickým telesám. Sarah ich nenechala len tak v krabičke a podvedome už asi z iných aktivít vedela čo treba robiť. 




     
     Telesá hladkáme so zavretými očami, zatiaľ nehovoríme nič o hranách vrcholoch a stenách. Len skúmame. Pripravíme si vrecko so všetkými geometrickými telesami, rovnaká farba nebude teraz dôležitá. Vyzveme dieťa nech nám vyberie napr. guľu, kužeľ.... Dieťa by nám malo vytiahnúť správne teleso len podľa hmatu.


    
     Neskôr, keď už bude ovládať aj pojmy ako hrana, vrchol, stena môžete hrať hru. Raz vy budete popisovať čo držíte v ruke a dieťa bude hádať, potom sa vymeníte. To, ale istú dobu potrvá kým sa to zahráte.
 
     Po oboznámení sa s pojmami sa učíme, kto s kým sa môže kamarátiť. Je to vlastne to ukladanie telies na seba. Kocka sa môže kamarátiť so štvorbokým hranolom, so štvorbokým ihlanom. Valec s kužeľom, guľou, elipsoidom a ovoidom.

     Potom skúmame kto sa vie kotúľať a kto len leží alebo stojí. Napr. guľa sa kotúľa, ale nevie pekne stáť, hranol vie ležať aj stáť, ale sa nekotúľa, kužeľ vie stáť, kotúľa sa okolo vrcholu, ale neleží.... Povieme si o stenách, vrcholoch, hranách.

     Neskôr zisťujeme, ktoré teleso zanecháva akú stopu. Kotúľame ich v múke, piesku. Stopa, ktorú teleso zanechá nazývame plášť. Zisťujem, ktoré teleso má aký plášť. Alebo ukážeme plášť telesa a dieťa určí, ktorému telesu patrí. K tomuto je ešte dlhááá cesta. To len pre zaujímavosť čo všetko sa dá s touto pomôckou naučiť, alebo lepšie povedané pochopiť.

     Samostatne si povieme o jednotlivých telesách. Napr. guľa. Zisťujeme čo všetko v našom okolí má tvar gule. Urobíme si guľu z plastelíny, prípadne trh ponúka sviečky rôznych tvarov môžme si postupne robiť zásoby rôznych telies. Rozkrojíme guľu na polovicu. Získame nový pojem - hemisféra. Prekrojíme ju  zvislo, priečne aj diagonálne a čo je tam ukryté? Kruh. Z gule si vieme vykrojiť kužeľ, zistíme že v guli sa skrýva viac kužeľov. A takto si prejdeme postupne všetky telesá.

    Zaberie to pár rokov, kým to dieťa všetko pochopí, ale bude to zábava a získa naozaj dobré základy na vyššiu geometriu.

slovenskú verziu nemám, ale môžete ešte pred zalaminovaním vytlačiť slovenské pojmy a prelepiť tie anglické

    

piatok 7. marca 2014

Bežný život - úchop v tvare C

     V Teddy obchode som kúpila rybku, za 1 euro.  Používa sa v kúpeľni - prisaje sa na dlaždičku a slúži ako držiak šampónu alebo sprchovacieho gélu. Rovnakú sumu som dala, aj za sklenené guličky a aktivita sa mohla začať.







Slúži na  precvičovanie úchopu v tvare C. Celkom pekne sa na to sústredila.

sobota 1. marca 2014

Zmyslový materiál


     Tak jednoduchý a úžasný montessori zmyslový materiál nemohol chýbať ani v Sárkinej zbierke. Stále ma nadchýna  jeho jednoduchosť  a množstvo informácií, ktoré sa dieťa naučí.

     Ružovú vežu som jej predstavila, keď mala asi 2,5 roka. Od vtedy prešlo už pár mesiacov, ale veľmi ju nenadchla. Ružová veža sa mení v troch rozmeroch. Výške, šírke a hĺbke.





     Teraz už máme 3 roky, ale veľa krát po nej nesiahla. Napriek tomu sme sa naučili pojmy, ako "malý", "veľký", "väčší", "menší". Hladkali sme ju a veľmi rýchlo pochopila, ako ju má poskladať. 

  Naučili sme sa ju zložiť aj horizontálne.  Mala, ale tendenciu posúvať ju ako vláčik, tak som jej vysvetlila,, že to nie je vláčik a že na to má iné kocky. 

     Ako správne pracovať s ružovou vežou je pekne popísané tu, takže sa zbytočne nebudem rozpisovať. Má ju stále k dispozícii, ak by si to náhodou rozmyslela...

     Ďalšie v poradí sú hnedé schody. Menia sa v dvoch rozmeroch, a to výške a hĺbke. Práca s nimi je opäť krásne popísaná tu.


     
     Keď sme si ich poskladali, púšťali sme si guličku. Veľmi sa jej to páčilo. Naučili sme sa pojem "hrubý" a "tenký",

    
 Potom som jej ukázala aj ďalšiu možnosť, ktorá ju nadchla.


   
  A pridala sa k nám aj samotná ružová veža.



Ten kontrast ju udivoval.

  
     Trojicu zmyslového materiálu na pochopenie rozmeru uzatvárajú červené tyče. Menia sa v jednom rozmere, a to dĺžke. Vyrobil nám ich ocko. V Hornbachu som kúpila tri 2 metrové tyče 2,5x2,5 cm. Dokopy cca 6,- eur a červenú farbu na hračky za 5,5 eur. Ocko nám to doma narezal a natrel.


 
Najmenšia tyč meria 10 cm a najdlhšia 100 cm.  Je ich desať.

Predvedenie:

     Červené tyče prenesieme z poličky na koberček. Začneme od najkratšej a ukladáme ich pod seba náhodne, bez poradia. Tyče prenášame, v horizontálnej polohe s použitím palca a ukazováka. Potom sa posadíme na koberček, tak aby dieťa sedelo po našej ľavej strane. Začneme ukladať tyče ako hore na obrázku. Vezmeme najdlhšiu a položíme ju do ľavého horného rohu, potom ďalšiu najdlhšiu položíme pod ňu a pokračujeme až po poslednú.
   
     Urobíme si kontrolu hmatom, tak že prostredníkom a ukazovákom pohladíme pravé konce tyčí od najdlhšej po najkratšiu. Dieťa vníma rovnomernosť odstupov. Ďalšie možnosti kontroly: zrakom alebo priložením najkratšej tyče k predchádzajúcej. Táto kontrola prichádza až po zvládnutí správneho zoradenia tyčí.

     Vyberiemem si najdlhšiu tyč a položíme ju pred dieťa. Potom si vyberieme najkratšiu tyč a položíme ju pod dlhšiu tyč.  Najdlhšiu tyč pohladkáme  prostredníkom a ukazovákom a povieme. "Toto je dlhá tyč". Zopakujeme to s kratšou a pomenujeme "Toto je krátka tyč". Na osvojenie pojmu použijeme trojkrokovú metódu.

Hladkáme tyč.


          Tento materiál slúži na prípravu na matematiku. Neskôr sú to červenomodré tyče, s ktorými sa naučíme počítať do 10.

     Ešte sa len učíme pracovať s červenými tyčami. Čo ju, ale viac ako samotná práca s nimi zaujalo bol labyrint.

       
   Slúži na nácvik rovnováhy a taktiež pomáha sústredeniu. Pomáhať nám prišli aj sárkini kámoši.



     Všetky tieto pomôcky sa dajú pekne kombinovať. Môžete vytlačiť predlohy a nechať stavať dieťa podľa nich, alebo to necháte na ich fantáziu.









nedeľa 16. februára 2014

Pripináčiky a obrázky

     Túto aktivitu som si požičala z blogu Radany Doleželovej. Myslím, že ani nepotrebuje extra komentár. Len spomeniem, že pre Sárku to bola aktivita, ktorú som musela po dvoch hodinách ukončiť, lebo už prešvihla svoju večierku a hneď ráno sa tomu opäť venovala.











     Také sústredenie som u nej ešte nevidela, nenechala sa ničím vyrušiť. Snažila sa zapichnúť pripináčik priamo do stredu bodky.




Keď to dokončila, prišlo. Maminka! Ešte!

piatok 7. februára 2014

Bežný život II

     Aktivity bežného života majú v montessori svoje pevné a dôležité miesto. Pripravujú dieťa na neskoršie písanie, ale aj čítanie. Tu je zopár činností, ktoré zaujali Sárku.


Škrupinky z vajíčok a mažiarik. Toto bol hit.




Ako vždy, aj teraz si ešte priniesla lyžičku a misku navyše.


Kuchynské odmerky. 



     Soľ zmiešaná s farbenou ryžou a sitko. Táto aktivita ju nadchla. Áno je treba potom upratovať. Múku by som preto asi nedoporučila.




Nácvik zametania.