sobota 1. marca 2014

Zmyslový materiál


     Tak jednoduchý a úžasný montessori zmyslový materiál nemohol chýbať ani v Sárkinej zbierke. Stále ma nadchýna  jeho jednoduchosť  a množstvo informácií, ktoré sa dieťa naučí.

     Ružovú vežu som jej predstavila, keď mala asi 2,5 roka. Od vtedy prešlo už pár mesiacov, ale veľmi ju nenadchla. Ružová veža sa mení v troch rozmeroch. Výške, šírke a hĺbke.





     Teraz už máme 3 roky, ale veľa krát po nej nesiahla. Napriek tomu sme sa naučili pojmy, ako "malý", "veľký", "väčší", "menší". Hladkali sme ju a veľmi rýchlo pochopila, ako ju má poskladať. 

  Naučili sme sa ju zložiť aj horizontálne.  Mala, ale tendenciu posúvať ju ako vláčik, tak som jej vysvetlila,, že to nie je vláčik a že na to má iné kocky. 

     Ako správne pracovať s ružovou vežou je pekne popísané tu, takže sa zbytočne nebudem rozpisovať. Má ju stále k dispozícii, ak by si to náhodou rozmyslela...

     Ďalšie v poradí sú hnedé schody. Menia sa v dvoch rozmeroch, a to výške a hĺbke. Práca s nimi je opäť krásne popísaná tu.


     
     Keď sme si ich poskladali, púšťali sme si guličku. Veľmi sa jej to páčilo. Naučili sme sa pojem "hrubý" a "tenký",

    
 Potom som jej ukázala aj ďalšiu možnosť, ktorá ju nadchla.


   
  A pridala sa k nám aj samotná ružová veža.



Ten kontrast ju udivoval.

  
     Trojicu zmyslového materiálu na pochopenie rozmeru uzatvárajú červené tyče. Menia sa v jednom rozmere, a to dĺžke. Vyrobil nám ich ocko. V Hornbachu som kúpila tri 2 metrové tyče 2,5x2,5 cm. Dokopy cca 6,- eur a červenú farbu na hračky za 5,5 eur. Ocko nám to doma narezal a natrel.


 
Najmenšia tyč meria 10 cm a najdlhšia 100 cm.  Je ich desať.

Predvedenie:

     Červené tyče prenesieme z poličky na koberček. Začneme od najkratšej a ukladáme ich pod seba náhodne, bez poradia. Tyče prenášame, v horizontálnej polohe s použitím palca a ukazováka. Potom sa posadíme na koberček, tak aby dieťa sedelo po našej ľavej strane. Začneme ukladať tyče ako hore na obrázku. Vezmeme najdlhšiu a položíme ju do ľavého horného rohu, potom ďalšiu najdlhšiu položíme pod ňu a pokračujeme až po poslednú.
   
     Urobíme si kontrolu hmatom, tak že prostredníkom a ukazovákom pohladíme pravé konce tyčí od najdlhšej po najkratšiu. Dieťa vníma rovnomernosť odstupov. Ďalšie možnosti kontroly: zrakom alebo priložením najkratšej tyče k predchádzajúcej. Táto kontrola prichádza až po zvládnutí správneho zoradenia tyčí.

     Vyberiemem si najdlhšiu tyč a položíme ju pred dieťa. Potom si vyberieme najkratšiu tyč a položíme ju pod dlhšiu tyč.  Najdlhšiu tyč pohladkáme  prostredníkom a ukazovákom a povieme. "Toto je dlhá tyč". Zopakujeme to s kratšou a pomenujeme "Toto je krátka tyč". Na osvojenie pojmu použijeme trojkrokovú metódu.

Hladkáme tyč.


          Tento materiál slúži na prípravu na matematiku. Neskôr sú to červenomodré tyče, s ktorými sa naučíme počítať do 10.

     Ešte sa len učíme pracovať s červenými tyčami. Čo ju, ale viac ako samotná práca s nimi zaujalo bol labyrint.

       
   Slúži na nácvik rovnováhy a taktiež pomáha sústredeniu. Pomáhať nám prišli aj sárkini kámoši.



     Všetky tieto pomôcky sa dajú pekne kombinovať. Môžete vytlačiť predlohy a nechať stavať dieťa podľa nich, alebo to necháte na ich fantáziu.









Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára