piatok 7. marca 2014

Bežný život - úchop v tvare C

     V Teddy obchode som kúpila rybku, za 1 euro.  Používa sa v kúpeľni - prisaje sa na dlaždičku a slúži ako držiak šampónu alebo sprchovacieho gélu. Rovnakú sumu som dala, aj za sklenené guličky a aktivita sa mohla začať.







Slúži na  precvičovanie úchopu v tvare C. Celkom pekne sa na to sústredila.

sobota 1. marca 2014

Zmyslový materiál


     Tak jednoduchý a úžasný montessori zmyslový materiál nemohol chýbať ani v Sárkinej zbierke. Stále ma nadchýna  jeho jednoduchosť  a množstvo informácií, ktoré sa dieťa naučí.

     Ružovú vežu som jej predstavila, keď mala asi 2,5 roka. Od vtedy prešlo už pár mesiacov, ale veľmi ju nenadchla. Ružová veža sa mení v troch rozmeroch. Výške, šírke a hĺbke.





     Teraz už máme 3 roky, ale veľa krát po nej nesiahla. Napriek tomu sme sa naučili pojmy, ako "malý", "veľký", "väčší", "menší". Hladkali sme ju a veľmi rýchlo pochopila, ako ju má poskladať. 

  Naučili sme sa ju zložiť aj horizontálne.  Mala, ale tendenciu posúvať ju ako vláčik, tak som jej vysvetlila,, že to nie je vláčik a že na to má iné kocky. 

     Ako správne pracovať s ružovou vežou je pekne popísané tu, takže sa zbytočne nebudem rozpisovať. Má ju stále k dispozícii, ak by si to náhodou rozmyslela...

     Ďalšie v poradí sú hnedé schody. Menia sa v dvoch rozmeroch, a to výške a hĺbke. Práca s nimi je opäť krásne popísaná tu.


     
     Keď sme si ich poskladali, púšťali sme si guličku. Veľmi sa jej to páčilo. Naučili sme sa pojem "hrubý" a "tenký",

    
 Potom som jej ukázala aj ďalšiu možnosť, ktorá ju nadchla.


   
  A pridala sa k nám aj samotná ružová veža.



Ten kontrast ju udivoval.

  
     Trojicu zmyslového materiálu na pochopenie rozmeru uzatvárajú červené tyče. Menia sa v jednom rozmere, a to dĺžke. Vyrobil nám ich ocko. V Hornbachu som kúpila tri 2 metrové tyče 2,5x2,5 cm. Dokopy cca 6,- eur a červenú farbu na hračky za 5,5 eur. Ocko nám to doma narezal a natrel.


 
Najmenšia tyč meria 10 cm a najdlhšia 100 cm.  Je ich desať.

Predvedenie:

     Červené tyče prenesieme z poličky na koberček. Začneme od najkratšej a ukladáme ich pod seba náhodne, bez poradia. Tyče prenášame, v horizontálnej polohe s použitím palca a ukazováka. Potom sa posadíme na koberček, tak aby dieťa sedelo po našej ľavej strane. Začneme ukladať tyče ako hore na obrázku. Vezmeme najdlhšiu a položíme ju do ľavého horného rohu, potom ďalšiu najdlhšiu položíme pod ňu a pokračujeme až po poslednú.
   
     Urobíme si kontrolu hmatom, tak že prostredníkom a ukazovákom pohladíme pravé konce tyčí od najdlhšej po najkratšiu. Dieťa vníma rovnomernosť odstupov. Ďalšie možnosti kontroly: zrakom alebo priložením najkratšej tyče k predchádzajúcej. Táto kontrola prichádza až po zvládnutí správneho zoradenia tyčí.

     Vyberiemem si najdlhšiu tyč a položíme ju pred dieťa. Potom si vyberieme najkratšiu tyč a položíme ju pod dlhšiu tyč.  Najdlhšiu tyč pohladkáme  prostredníkom a ukazovákom a povieme. "Toto je dlhá tyč". Zopakujeme to s kratšou a pomenujeme "Toto je krátka tyč". Na osvojenie pojmu použijeme trojkrokovú metódu.

Hladkáme tyč.


          Tento materiál slúži na prípravu na matematiku. Neskôr sú to červenomodré tyče, s ktorými sa naučíme počítať do 10.

     Ešte sa len učíme pracovať s červenými tyčami. Čo ju, ale viac ako samotná práca s nimi zaujalo bol labyrint.

       
   Slúži na nácvik rovnováhy a taktiež pomáha sústredeniu. Pomáhať nám prišli aj sárkini kámoši.



     Všetky tieto pomôcky sa dajú pekne kombinovať. Môžete vytlačiť predlohy a nechať stavať dieťa podľa nich, alebo to necháte na ich fantáziu.









nedeľa 16. februára 2014

Pripináčiky a obrázky

     Túto aktivitu som si požičala z blogu Radany Doleželovej. Myslím, že ani nepotrebuje extra komentár. Len spomeniem, že pre Sárku to bola aktivita, ktorú som musela po dvoch hodinách ukončiť, lebo už prešvihla svoju večierku a hneď ráno sa tomu opäť venovala.











     Také sústredenie som u nej ešte nevidela, nenechala sa ničím vyrušiť. Snažila sa zapichnúť pripináčik priamo do stredu bodky.




Keď to dokončila, prišlo. Maminka! Ešte!

piatok 7. februára 2014

Bežný život II

     Aktivity bežného života majú v montessori svoje pevné a dôležité miesto. Pripravujú dieťa na neskoršie písanie, ale aj čítanie. Tu je zopár činností, ktoré zaujali Sárku.


Škrupinky z vajíčok a mažiarik. Toto bol hit.




Ako vždy, aj teraz si ešte priniesla lyžičku a misku navyše.


Kuchynské odmerky. 



     Soľ zmiešaná s farbenou ryžou a sitko. Táto aktivita ju nadchla. Áno je treba potom upratovať. Múku by som preto asi nedoporučila.




Nácvik zametania.


nedeľa 19. januára 2014

Jak uvařit oběd a přitom se věnovat dětem?

     Chcem vám odporučiť pekný článok Renáty Křivákovej z Rodinného a Montessori centra 4 medvědi  z Prahy. Píše sa v ňom o možnostiach ako tráviť čas s dieťaťom, i keď varíme a potrebujeme našu ratolesť niečím zabaviť www.smyslovy-pruzkumnik.cz

     Okrem toho na svojom blogu ponúka  e-book zdarma "Jak rozvinout potenciál dítěte bez tlaku na výkon". Určite stojí za prečítanie.  Dáva odpovede na otázky, ktoré ste si určite položili ohľadne výchovy vášho dieťaťa.