nedeľa 15. novembra 2015

Symetria

     Momentálne je u Sárky hitom táto skladačka:


     Najprv sa venovala skladaniu podľa predlohy a teraz vytvára rôzne vzory, postavy, tvary. Tento jej záujem som využila, aby si osvojila nový pojem symetria. Je to veľmi jednoduchá aktivita, ku ktorej ešte potrebujeme zrkadlo a niečo čo môže reprezentovať os.

     Zručnosti: Symetria, logika/úvaha, priestorové videnie, pozorovanie, geometria.

     Na začiatok je vhodné použiť jednoduchý vzor, a preto sme začali takto:


     Potom som k našej osi, ktorú v našom prípade reprezentovala špajla priložila zrkadlo a nechala Sárku sledovať odraz. Následne som jej povedala, že doplníme náš obrázok tak, aby  vyzeral ako v zrkadle. Nahrala som k tomu aj krátke video. 

Video

     Po zvládnutí môžete začať so zložitejšími vzormi. Sárka na oplátku vytvárala predlohy pre mňa a ja som ich musela dopĺňať. Vôbec ma pri tom nešetrila a bavila sa na tom, že si musím kvôli kontrole prikladať zrkadlo. No čo už, zábava musí byť. Neskôr môžete "os" odstrániť a nechať dopĺňať bez tejto pomôcky.





Nadšenie.


     Na symetriu a vzory ako také sa dá robiť množstvo pekných aktivít určite sa o nich ešte zmienim.
     

utorok 10. novembra 2015

Kovové tvary so stojanmi

     Táto pomôcka patrí k Sárkinim obľúbeným. Je trochu nákladnejšia, ale poslúži na dlhšie časové obdobie.



Ciele:
  •  zlepšiť koordináciu oko-ruka,
  •  získať kontrolu nad jemnou motorikou,
  •  získať kontrolu nad ceruzkou (tlak, ťah),
  •  rozvíjať zmysel pre geometriu,
  •  podporiť umelecké cítenie,
  •  rozvíjať schopnosť plánovať a navrhovať.

    K tejto pomôcke je vhodná, ale nie nevyhnutná aj tácka. Pre tento účel vystrihujem aj potrebnú veľkosť papiera.


     Skôr než začneme pracovať s kovovými tvarmi malo by mať dieťa dostatočné skúsenosti s aktivitami z bežného života, zmyslovými aktivitami a skúsenosti s trojprstovým úchopom.         

 Postupnosť:

 

1. Začneme s kruhom. Vyberieme si šablónu tvaru. Nedominantnou rukou si ju prodržiavame a dominantnou obkresľujeme. Začína sa šablónou, lebo je to pre dieťa jednoduchšie. Vedie ruku pekne po okraji šablóny. Bod, od ktorého začíname obkresľovať je na dvoch hodinách. Dieťa si vyberá tvar podľa preferencie.

2. Po získaní zručnosti sa obkresľuje  samotný tvar. Najprv jednou farbou obkreslíme šablónu a potom druhou farbou obkreslíme tvar, tak že ho priložíme už na obkreslenú šablónu. Čiary by sa mali so získavanou zručnosťou prekrývať. 




3. Po zvládnutí obkresľovania začíname vkresľovať čiary. Zhora nadol, zľava doprava, diagonálne. Oblúčiky pri zmene smeru ťahu. Môžete vyrobiť aj predlohy.



Sárka na to, ale veľmi nie je a vyzerá to asi takto:





     Samozrejme jej v tom nebránim. Mohlo by ju to odradiť a ako inak  - musí to byť aj zábava. S kovovými tvarmi sa dajú vyrábať aj rôzne mantry, alebo iné umelecké dielka. Fantázii a kreativite sa medze nekladú.

     Môžete si  vyrobiť knižku, kde budete postupne dokumentovať ako sa zlepšuje motorika.




sobota 31. januára 2015

Úvod do geografie

     Veľmi sa mi páči, že Mária Montessori zaviedla postup od všeobecnému ku konkrétnemu. Prirovnala by som to k listovaniu knihy s receptami. Ak mi niekto začne hovoriť čo všetko potrebujem, aby som upiekla napr. tortu tak si poviem, fajn možno to skúsim. Keď, ale uvidím obrázok tej, ktorá zasiahne moje zmysly, túžba spoznať ako chutí je obrovská. 

     V montessori je určitá postupnosť, čo kedy prestavujeme. Každé dieťa je jedinečné a kedže cieľom montessori je rozvoj dieťaťa a nie naučiť ho čo najviac informácií, môže sa nám stať, že prejaví záujem o niečo čo by ešte v rámci "osnovy" nemalo preberať. Vôbec sa tým nezaťažujte a nasledujte dieťa. Nespôsobí to dieťaťu žiaden zmätok, lebo časom toto puzzle zapadne do celkového obrazu.

     Cieľom tejto aktivity je vysvetliť z čoho pozostáva naša planéta. Pripravíme si 3 priehľadné nádoby. Do jednej dáme kúsok hliny, do ďalšej vodu a jedna zostane prázdna. Budeme ešte potrebovať balón a rôzne obrázky.



     Pred samotnou aktivitou sme si pozerali nejaké obrázky našej planéty, či už v knihe, časopise alebo na internete, veľmi nápomocný je Google Earth.



      Vysvetlíme, že našu planétu  tvorí  zem, voda a vzduch. Vezmeme si nádobu s hlinou a rozprávame sa o tom, kde všade už naše dieťa videlo zem, na čo všetko ju môžeme využiť, aký úžitok z nej máme, akej farby môže byť. Neskôr ak máme pár rôznych vzoriek pôdy a dieťa prejaví záujem môžte si ju rozobrať podrobnejšie. Potom si povieme o vode, kde všade sa s ňou môžeme stretnúť, že niektorá sa dá piť iná zase nie, na čo vodu potrebujeme a opäť ak dieťa prejaví záujem venujeme sa jej podrobnejšie. Vzduch predstavíme tak, že sa opýtame čo je v nádobke. Dieťa pravdepodobne odpovie, nič. Povieme, že sa nachádza všade aj keď ho nevidíme. Poslúži nám k tomu aj balón. Nafúkneme ho, povieme že nafukuje sa preto, lebo sa napĺňa vzduchom. Potom ho necháme vyfučať dieťaťu na ruku, prípadne na tvár. Môžete na seba aj fúkať. Ak je vonku veterno vnímajte ako vám vietor rozfúka vlasy, hýbe s trávou a cítite ho na tvári. U nás mal balónik veľkú úspech.


     K jednotlivým nádobkám som potom priradila jednotlivé slová. Dala som jej kartičky zvierat a vyzvala ju, aby ich zatriedila podľa toho kde žijú, pohybujú sa. Kartičky pre vodu som označila tmavšou modrou, zem by mala byť hnedá, ja som použila zelenú a na vzduch svetlo modrú, mala by byť sivá. Ak ale nestihnete pripraviť kartičky s farebným označením, tak sa tým veľmi netrápte. Nevadí to.
     



   
    Môžte takto triediť dopravné prostriedky, povolania, športy.

     Deti milujú pokusy. Pripravte im jeden na vzduch.

Potrebujete:
* sklenený pohár
* pinpongovú loptičku
* kuchynský papier
* priesvitnú nádobu vyššiu ako pohár

1. Umiestnite kúsok kuchynského papiera na dno pohára tak, aby pri prevrátení nevypadol.
2. Položte loptičku na hladinu vody v nádobe.
3. Prevráťte pohár na loptičku a ponorte ho až po dno nádoby.

Čo sa stane?
Voda sa nedostane do pohára a loptička sa dotkne dna nádoby takmer nasucho.
Pretože vzduch obsiahnutý v nádobe zabraňuje vode dostať sa dovnútra a dosiahnuť papier: keď vyberiete pohár z vody, môžete sa presvedčiť, že papier zostal suchý. Pohár bol len zdanlivo prázdny.

4.Opäť ponorte pohár do vody.
5. Keď sa dotkne dna, nahnite ho.

Čo sa stane?
Z pohára unikajú bublinky, ktoré stúpajú ku hladine a rozprskávajú sa. Voda vnikne do pohára, loptička sa vznáša stále vyššie a papier sa namočí.
Pretože vzduch, ktorý vypĺňa pohár, nájde únikovú cestu a stúpa. Voda má tak možnosť zaujať jeho miesto.



    
  

nedeľa 28. decembra 2014

Úvod do kozmickej výchovy

     Znie to trochu vesmírne tá montessori "Kozmická výchova". V skutočnosti je to jeden veľký celok, ktorý v sebe zahŕňa okrem vesmíru aj zoológiu, botaniku, či  geológiu. Všetko čo nás obklopuje, čo vytvára naše prostredie. Pekný prehľad nájdete tu.

     Dieťa postupne spoznáva svet a jeho zákonitosti. Za seba môžem povedať, že aj ja až teraz rozumiem určitým veciam, o ktorých som sa v škole učila a nerozumela im. To všetko vďaka postupnosti, zrozumiteľnost  a spôsobe prezentácie aký poskytuje montessori pedagogika. Ak sa rozhodnete zaradiť túto zábavnú a nevyčerpateľnú oblasť do vášho domáceho montessori, bude vás to stáť nejaký ten čas na prípravu. Či už to bude teória, alebo samotná príprava pomôcok. Som, ale presvedčená, že aj vy sa zamilujete do nejakej témy, ktorá sa vám až do teraz zdala cudzia.

     Na začiatok je najlepšie vysvetliť, že všetko čo nás obklopuje, naša príroda, predmety je buď živé alebo neživé. Toto je aktivita, ktorá nestojí našťastie ani čas, ani peniaze. Pripravila som si dve ceduľky s už spomínaným triedením. Uložila pár predmetov na tácku a mohli sme začať.




     Taký malý návod na to, aby dieťa pochopilo tieto pojmy sú odpovede na týchto pár otázok:

Musí/potrebuje (názov predmetu, veci, zvieraťa, rastliny) jesť?

Musí/potrebuje .......... piť?

Produkuje .......... nejaký odpad/exkrementy? Pre menšie deti: Kaká to?

Má .......... schopnosť reprodukcie? Pre menšie deti: napr. Môže mať pohárik malé bábätká poháriky? Môže mať mačička malé mačiatka.

Potrebuje .......... dýchať/vzduch?

     Asi po druhom predmete Sárka pochopila tieto pojmy a nemala problém ich správne zaradiť. Veľmi sa jej to páčilo najmä to či, to kaká. Pri rastlinke som jej trochu pomohla s odpoveďami. Kedže mi pomáha v záhrade nebolo to ťažké a pochopila, že aj rastlinky vlastne papajú, pijú, rozmnožujú sa napr. semienkami a ich odpadom je kyslík (aj keď tomu už nerozumela, ale verila mamke).






Poctivo sa pýtala všetky otázky každého predmetu.



     Keď sa minuli rekvizity z tácky, začala pobehovať po dome a pokračovala v aktivite. Úplne ju to nadchlo. A krásne pochopila rozdiel medzi živým a neživým.




sobota 1. novembra 2014

Hra na ticho

     Názov samotnej činnosti veľa napovedá. Dnes by som vám chcela popísať ako sa táto hra dá praktizovať doma.


     Môžete sa ju hrať kdekoľvek aj vonku a v rôznych častiach dňa. Požiadajte dieťa, aby si sadlo na stoličku a zostalo ticho sedieť. Nikdy ale nevnucujte dieťaťu, aby bolo ticho. Potichu musí zostať z vlastnej vôle. Je preto vhodné začať v čase, keď je dieťa pokojné a predpokladáme, že bude spolupracovať. Ak odmieta skúsime to inokedy.

     Vysvetlíme mu, že ak chce naozaj dobre počuť musí zostať úplne ticho a bez pohybu. Nechajte ho sedieť 1-2 minúty, potom sa ho šepotom  opýtajte aké zvuky počuje. V závislosti od toho kde ste, to môžu byť rôzne zvuky ako napr., auto z ulice, lietadlo, veterné počasie, dážď, spev vtákov alebo zvuk práčky, či umývačky riadu. Lepšie zvuky vnímame, ak zatvoríme oči.

     Rozprávajte sa o zvukoch. Sú hlučné, hlasité alebo jemné? Ako sa dieťaťu páčia? Je príjemné ich počúvať? Zapojte do tejto hry celú rodinu.
 
     Dohodnite sa s dieťaťom, že keď začuje svoje meno povie napr. "Áno mami", alebo dvihne ruku. Meno pritom vyslovíme šepotom. Ak zistíte, že dieťa len tak háda, skúste mu dať za každú správnu reakciu najakú odmenu, napr. cukrík alebo tabličku čokolády, keď sa však pomýli dostanete cukrík vy. Takto si uvedomí, že sa musí naozaj sústrediť.

     Táto hra pomáha rozvíjať sluch, dieťa sa stáva citlivejšie voči zvukom a cvičí sa v sebakontrole.